tisdag 7 december 2010

beslutsångest



Livet fylls av ständiga val. Vissa ter sig små och simpla medan andra känns gigantiska och livsavgörande. Valen påverkar våra liv mer eller mindre. Vissa val som inte kändes så aktuella nu kan visa sig vara oerhört viktiga vid ett senare skede. Och självklart vice versa. Val som kändes fruktansvärt svåra och avgörande vid det specifika tillfället kan visa sig vara helt obetydliga senare. Jag avskyr beslut. Ångesten smeker min själ så fort ett beslut kommer upp till ytan. Min följeslagare är snabb med att berätta vad hon anser om saken. Vilket beslut som utan tvekan är rätt. Medan min andra vän försöker att se det från ett annat perspektiv. Svart eller vitt. I mitt liv existerar inget däremellan. Oavsett vem som vinner blir den andra sidan besviken. Leendet som leker på vinnarens läppar dör snabbt ut och istället börjar girigheten brinna i ögonen. Ingen blir nöjd. Jag har tagit alltför många felaktiga beslut. Följt fel väg alltför många gånger. Utan att jag egentligen vet det. Jag tycker mig ha fattat ett beslut, byggt upp styrka. Rustat mig med de medel som krävs för att i nästa sekund fly tillbaka med svansen mellan benen så fort det prasslar lite i en buske på den "Nya" vägen som jag har valt. Vänder mig om och springer så fort benen kan bära mig för att fall tillbaka på den gamla trygga stigen. Två av mina mål i livet är att en dag kunna se tillbaka på mitt liv och känna att jag gjort skillnad och framför allt vill jag kunna se tillbaka och känna mig nöjd. När jag flyr tillbaka flyr jag ännu längre från dessa mål, så varför springer jag? Vad flyr jag ifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar